trafic.ro ranking

trafic.ro Regimul vegetarian: poziţia ştiinţei | Nutritionist Cluj

Regimul vegetarian: poziţia ştiinţei

Regimul vegetarian nu este o dietă, ci un stil de viaţă la care aderă multe persoane, din convingeri psihologice, religioase, filosifice, sau pur şi simplu din dorinţa de a avea o sănătate mai bună, pe care o asociază cu vegetarianismul. Dealtfel, ştiinţa nu poate să contrazică faptul că regimul vegetarian, în sensul corect în care se respectă toate regulile alimentaţiei sănătoase, este asociat cu beneficii asupra sănătăţii. Există însă şi o percepţie incorectă, ce caracterizează persoanele mai puţin informate care au senzaţia că eliminând carnea sau produsele animale din alimentaţie au aderat la un regim vegetarian. Conceptul adevărat de vegetarianism nu se referă doar la eliminarea unor tipuri de alimente, ci la un ansamblu echilibrat, care impune, pentru o bună sănatate, alegerea unei diversităţi de alimente şi acoperirea nevoilor normale de substanţe nutritive. Etimologia termenului vegetarian este, conform celei mai vechi organizaţii în domeniu (The Vegetarian Society, Marea Britanie), cuvântul latin „vegetus” însemnând „viu”, calificativ atribuit senzaţiei pe care vegetarienii o asociază cu acest stil de viaţă.

Beneficiile vegetarianismului sunt discutate din două perspective.

Una este aceea conform căreia beneficiile rezultă din eliminarea produselor animale, subiect actual de dezbatere ştiinţifică.

A doua, acceptată în unanimitate de instituţiile medicale, se referă la beneficiile unui consum adecvat de fructe şi legume, beneficii ce recomandă aceste grupe alimentare nu doar vegetarienilor ci tuturor persoanelor care urmăresc să aibă o alimentaţie sănătoasă.

În fapt, regimul vegetarian bine înţeles şi conceput poate fi încadrat ca şi categorie a alimentaţiei sănătoase. Promotorii acestui regim sunt la curent cu toate poziţiile ştiinţifice, şi fac recomandări care să acopere şi toate posibilele „reproşuri” care s-ar putea aduce. Mai mult, chiar societăţile (medicale) de nutriţie fac recomandări speciale pentru categoria de persoane care adoptă regimul vegetarian, pentru a preveni posibilele deficite nutriţionale, la o categorie largă de populaţie.

Poziţiile medicinii moderne se bazează pe dovezile ştiinţifice disponibile. Întrucât vegetarianismul este un subiect important în nutriţie, studii mari au evaluat impactul regimului vegetarian asupra stării de sănătate şi mortalităţii. Principalele cercetări ştiinţifice (Oxford Vegetarian Study, Health Food Shoppers Study şi EPIC-Oxford), realizate pe zeci de mii de persoane între anii 1970 şi până în prezent, au ajuns la concluzia că nu există nicio diferenţă cu privire la mortalitatea persoanelor vegetariene comparativ cu cele non-vegetariene incluse în cercetare. Diferenţele constatate între vegetarieni şi non-vegetarieni s-au referit la o tendinţă spre o mai mică mortalitate prin boli cardiovasculare la vegetarieni (explicabilă prin nivelele mai mici ale colesterolului), dar o mai mare rată a mortalităţii prin boli neuro-psihice.

Numeroase alte cercetări au furnizat date ştiinţifice cu privire la regimul vegetarian şi la posibilele riscuri şi beneficii, datele disponibile în prezent semnalând anumite tendinţe:

-scăderea riscului de diabet tip 2 şi obezitate;
-scăderea apariţiei şi mortalităţii prin cardiopatie ischemică;
-scăderea riscului pentru diverse cancere;
-creşterea riscului de anemie feriprivă (deficit de fier), anemie megaloblastică (deficit de vitamina B12);
-creşterea riscului de osteoporoză (deficit de calciu şi vitamina D);
-creşterea riscului de hipotiroidism (deficit de iod);
-creşterea riscului de tulburări de comportament alimentar la tineri;
-creşterea riscurilor pentru făt în timpul sarcinii;

De menţionat că aceleaşi beneficii există şi la non-vegetarienii care au un consum adecvat de fructe şi legume. În acelaşi timp, riscurile (în special cele din perioadele de sarcină, alăptare, inclusiv pentru făt/sugar, şi la vârstnici) sunt prezente atunci când planul nutriţional nu este bine conceput (implicit absenţa suplimentelor acolo unde ar fi cazul). Cu toate acestea, Asociaţia Dieteticienilor Americani menţionează că şi vegetarianismul strict (‚vegetalismul’ sau „veganismul”) poate fi compatibil cu sarcina, alăptarea şi alte perioade vulnerabile la deficitele nutriţionale potenţiale, cu condiţia ca alimentaţia să fie „bine concepută”.



  • A fi vegetarian sau nu « Pastila de Sanatate ::: comentariu pe forum :

    […] sursa : www.nutritionistcluj.ro […]

  • teo chiudean ::: comentariu pe forum :

    Va salut domnule doctor +felicitari pentru site!
    Mai sus este infatisata pozitia stiintei, sau ma rog doar o biata molecula raportat la ceea ce poate cuprinde atat de incapatorul+relativul termen „stiinta”.
    Dar pozitia/parea dvs. care este?
    Cu stima

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @D-l Teo Chiudean. Da, am incercat sa sintetizez datele disponibile in ‘stiinta’, asa cum o cunoastem noi in prezent. Personal nu sunt vegetarian, dar am in anturaj vegetarieni, atat in familie, cat si prieteni, si pacienti, si sunt total de acord cu stilul de viata la care au aderat. Si non-vegetarienii care au o alimentatie cu suficiente si diverse fructe si legume pot fi sanatosi si cu o buna vitalitate. Singurele argumente majore care pot raspunde precis sunt calcule statistice minutioase, cu privire la speranta de viata, incidenta diferitelor tipuri de boala etc., date pe care personal nu le-am studiat in detaliu. Va multumesc pentru intrebare!

  • Naty ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua,eu am 1.60,11 ani si 50 de kilograme.as vrea sa stiu cate kg ar trebui sa am si daca sunt prea inalta pt varsta mea.Dupa calculele mele greutatea mea este normala dar eu ma vad grasa.
    Multumesc.

  • Naty ::: comentariu pe forum :

    Si asi mai vrea sa stiu daca se poate cate kg ar trebui sa dau jos.
    Multumesc.

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Naty. Depinde si de conformatie si de propria parere. Nu pot da sfaturi de acest fel pe Internet, dar cel mai bun sfat se refera la a face cat mai multa miscare.

  • Naty ::: comentariu pe forum :

    Multumesc mult!!

  • Ana B. ::: comentariu pe forum :

    Buna, ma numesc Ana si am 27 ani, in urma cu un an am renuntat la consumul produselor de natura animala aproape in totalitate (consum peste si lapte, branza de capra) am adoptat acest stil de viata din cauza unei probleme de sanatate la inceput dar acum m-am obisnuit. As vrea sa va intreb daca pot sa continuu acest stil de viata avand in vedere ca imi fac analizele de sange regulat(3 luni) si sunt in parametri normali? nu as vrea sa fac ceva carenta de vitamine B. Daca puteti sa imi dati ceva informati despre difernta dintre laptele de vaca si cel de capra. Multumesc!

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Ana B. Sunt diferente de digestibilitate intre laptele de capra si cel de vaca (laptele de capra este mai usor digerabil, moleculele de grasime sunt mai mici si mai usor asimilabile), precum si anumite diferente nutritionale (laptele de capra, din acest punct de vedere, este “mai slab”, spre exemplu la continutul de acid folic). Per ansamblu, daca regimul vegetarian este corect alcatuit (aici va recomand cu caldura sa urmariti site-urile in domeniu), si se utilizeaza si anumite produse fortificate in B12, iar ratia de proteine se alcatuieste corect, din soia si alte combinatii de vegetale, nu aveti de ce sa aveti probleme. Probleme apar la cei ce doar isi elimina produsele animale, si nu stiu cum sa consume produsele vegetale. Daca analizele sunt si ele bune, inseamna ca este bine. Uneori se mai indica suplimentare de B12, aceasta se poate masura usor in sange (este o analiza accesibila, de 40-50 RON la majoritatea laboratoarelor).

  • AdrianCoz. ::: comentariu pe forum :

    Ana B. Laptele de vaca este pentru vitel, laptele de capra este pentru ied. Laptele animal contine cazeina care impiedica asimilatia calciului in organismul uman. Pe langa cazeina mai contine si multi hormoni de crestere.

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters