trafic.ro ranking

trafic.ro Nutriţia comercială şi sănătatea | Nutritionist Cluj

Nutriţia comercială şi sănătatea

Interferenţa dintre comerţul cu nutriţie şi medicină a devenit, din păcate, un factor ce afectează grav sănătatea omului modern. Persoane bolnave ajung să se trateze la alte persoane fără calificări medicale, sau, poate mai frecvent, să se autotrateze, în absenţa unor minime noţiuni referitoare la problemele cu care se confruntă. Acest fapt nu ascunde o ‚teorie a conspiraţiei’ împotriva medicinii şi medicilor, ci un fapt real bazat pe un reper major al zilelor noastre: profitul. Industria alimentară, similar „nutriţiei comerciale”, este ghidată după reguli economice bine stabilite. Profitul în industria alimentară înseamnă de multe ori ingrediente ieftine, care, de cele mai multe ori, înseamnă şi calitate nutriţională proastă. Nu este prea vechi momentul când se câştigau procese împotriva marilor lanţuri fast-food, pe tema „necunoaşterii faptului că produsele comercializate îngraşă”. Momentul a trecut, şi viaţa a continuat în acelaşi ritm, dar cu etichete pe care prea puţini le înţeleg sau le iau în seamă. Medicina şi instituţiile sale nu au puterea financiară să se confrunte cu industria alimentară, cu tot ce înseamnă ea: disponibilitatea produselor, preţuri, cantităţi, publicitate, atractivitate, şi, de ce nu, gust bun.

Toate acestea au făcut ca omenirea să se confrunte cu o epidemie de obezitate şi diabet tip 2, în geneza căreia alimentaţia este, cu siguranţă, un vinovat major. În acest context, au început să se dezvolte alte ramuri ale comerţului, care să facă faţă unei noi cereri, reprezentate de această dată de dorinţa milioanelor de persoane cu obezitate de a slăbi. Ca răspuns, s-a dezvoltat şi ‚oferta’, constând într-o industrie impresionantă cu diete, cărţi, ziare, reviste, emisiuni televizate, pagini Internet, produse specifice create de autorii dietelor, produse pentru slăbit care mai de care mai eficiente (adică mai periculoase) etc. Legea de bază a comerţului explică, din nou, toată această explozie: profitul. În absenţa profitului, cine s-ar mai preocupa să inventeze diete, să comercializeze ‚tratamente pentru slăbit’, să facă emisiuni cu „nutriţionişti”, sau să invadeze mass-media cu „nutriţie”? Deşi majoritatea emisiunilor televizate despre nutriţie sunt de multe ori emisiuni umoristice din punctul de vedere al medicului nutriţionist, persoanele care le urmăresc, cu bună credinţă, nu mai pot distinge informaţia corectă din amalgamul de informaţii, în care, cu tactul specific unei minciuni bune, se amestecă 1-2 noţiuni corecte (invăţate din medicină) cu 8-9 părţi noţiuni incorecte până la aberante, dar care „sună logic”. Din păcate, umorul pe care îl văd medicii în toată pseudo-nutriţia românească reprezintă, în realitate, o tragedie pentru toţi cei ce cad în capcanele vrăjitorilor nutriţionişti, şi care, culmea, finanţează această industrie în continuare. Aici este locul precizării că în România nutriţia a ajuns probabil pe acelaşi plan cu fotbalul sau politica, fiind atât de „practicată” şi expusă public de persoane necalificate, încât toată lumea pare că se pricepe, iar cei mai diletanţi sunt şi cei mai convingători. Acest fapt nu se întâmplă în ţările civilizate, care, în ciuda exploziei de boli metabolice şi nutriţionale, au păstrat o ierarhie corectă a valorilor, şi în care populaţia ştie să facă distincţia necesară între medic, dietetician, comerciant sau prezentator TV. În S.U.A., se ştie că Doctor Oz şi Doctor G. sunt medici, Oprah prezentatoare TV; în Franţa se ştie că pentru un „regim” trebuie apelat la medic sau la dietetician, în timp ce Michel Montignac este un domn bine care a slăbit cu o metodă „proprie”, care, la o adică, poate fi învăţată sau discutată.

Pentru a ieşi din generalizările care, întotdeauna, cuprind şi nedreptăţi, trebuie spus că există şi părţi din nutriţia comercială care sunt de lăudat, atunci când promovează idei corecte din punct de vedere medical, şi când nu îşi asumă competenţe peste nivelul de calificare al persoanelor implicate. Când însă este vorba despre boli (în mod special obezitate), demersul trebuie să fie întotdeauna dirijat de un medic, de preferat un medic nutriţionist (medic specializat în diabet, nutriţie şi boli metabolice), pentru că obezitatea şi celelalte boli nutriţionale implică şi alte probleme medicale decât strict consumul de alimente. Acestor probleme (profil metabolic, hormonal, afecţiuni cardiovasculare, diabet zaharat etc.) nu le poate face faţă un „nutriţionist” care se ocupă doar cu diete, şi care s-ar putea numi cel mult „dietetician” în situaţia în care ar avea o specializare de acest tip. Pentru a concluziona, bolile trebuie tratate de medic. În schimb, în absenţa bolilor, orice iniţiative legate de promovarea alimentaţiei şi stilului de viaţă sănătos sunt de apreciat şi încurajat, în limitele în care, în primul rând, nu dăunează sănătăţii.

Cuvinte cheie: nutritie comerciala, editorial, epidemie, obezitate, diabet tip 2, nutritionisti, cure, diete, stil de viata



FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters