trafic.ro ranking

trafic.ro Nutriţia adolescentului: recomandări | Nutritionist Cluj

Nutriţia adolescentului: recomandări

Particularităţile biologice şi psihologice ale adolescenţei impun o serie de recomandări nutriţionale specifice:

Evitarea dietelor şi înfometării. Adolescenţii care recurg la măsuri nesănătoase pentru slăbire sunt foarte vulnerabili la afecţiunile ce apar prin carenţe nutriţionale, care apar mult mai uşor în această perioadă caracterizată prin nevoi nutriţionale crescute pentru dezvoltarea fizică şi psihică. Sunt total contraindicate dietele, curele, înfometarea (postul) sau alimentaţia sever hipocalorică, scoaterea din alimentaţie a unor grupe de alimente (de exemplu cerealiere, inclusiv pâinea), „pastilele de slăbit” care nu sunt prescrise de medic etc. Aceste măsuri predispun la o serie de probleme psihologice şi nutriţionale: obezitate (curele promovează obezitatea şi scad şansele unui tratament eficient), tulburări de comportament alimentar, anemii, avitaminoze, probleme de piele, sexuale etc. Există metode medicale pentru slăbire şi dezvoltare armonioasă, şi ele au puţine puncte comune cu curele şi dietele larg răspândite, şi la care de multe ori adolescenţii apelează din surse neomologate (inclusiv Internet-ul, a cărui utilizare este semnificativă la această vârstă);

Alegerea unei alimentaţii diverse. Toate grupele alimentare trebuie să fie reprezentate, echilibrat, în alimentaţia adolescentului: cerealiere, carne (inclusiv peşte) şi ouă, lactate, fructe şi legume.

Limitarea unor componente alimentare. Reducerea consumului de zahăr (în primul rând prin limitarea dulciurilor şi sucurilor dulci), sare, şi a unor tipuri de grăsimi: trans şi saturate, face parte din alimentaţia sănătoasă.

Consumul de glucide complexe. Pâinea, cartofii, orezul, pastele făinoase şi cerealele sunt surse de glucide „complexe”, spre deosebire de glucidele „simple” de tipul zahărului. Glucidele complexe trebuie să constituie o parte importantă din alimentaţie (cel puţin o jumătate din caloriile totale). În consumul acestor alimente contează mult modalitatea de preparare, adausurile (în cazul produselor comerciale), dar şi compoziţia (în particular gradul de rafinare).

Aportul adecvat de proteine. Proteinele au definite valori minime recomandate, în schimb excesul de proteine în cadrul alimentaţiei nu este sănătos pe termen lung. Pentru a acoperi nevoile minime pentru compoziţia şi „întreţinerea” organismului, se recomandă ca sursele de proteine să nu lipsească din alimentaţie. Sursele animale aduc proteinele de cea mai bună calitate (carne, peşte, ouă, lactate), însă şi sursele vegetale aduc proteine: mazăre, fasole, soia, nuci. O alimentaţie în care se exclud carnea, laptele şi ouăle (vegetarianismul strict) trebuie să respecte anumite reguli pentru a acoperi nevoile proteice, în particular cele referitoare la aportul de aminoacizi esenţiali.

Selectarea grăsimilor ‚bune’ şi includerea lor cu echilibru. Cunoaşterea tipurilor de grăsimi a devenit o necesitate în epoca modernă. Eliminarea grăsimilor trans şi limitarea grăsimilor saturate se face pe seama includerii grăsimilor ‚bune’ – mononesaturate (ex. ulei de măsline) şi polinesaturate (ex. ulei de floarea-soarelui), în cadrul unui ansamblu echilibrat. Nu orice cantitate de grăsimi ‚bune’ este bună, întrucât grăsimile, indiferent de tipul lor, aduc o cantitate mare de calorii.

Aportul de calciu. Calciul este necesar pentru sănătatea dinţilor şi oaselor. Adolescenţii consumă, în general, mai puţin calciu decât se recomandă, motiv pentru care este recomandat un consum echivalent cu 3 căni de lapte pe zi (ceea ce poate însemna, de exemplu, o cană cu lapte, un iaurt, şi brânza dintr-un sandwich). Fortificarea unor alimente cu calciu poate contribui la aportul total, însă biodisponibilitatea (eficienţa preluării şi metabolizării de către organism) este mai mică decât a surselor naturale. O alternativă pentru cei ce nu consumă lapte sau lactate (din diferite motive: intoleranţă, stil de viaţă vegetarian) sunt produsele din soia.

Aportul de fier. În adolescenţă, fierul contribuie la creşterea masei musculare la băieţi şi la dezvoltarea şi compensarea pierderilor menstruale la fete. Sursele de fier pot fi naturale (carne, peşte, legume cu frunză verde, mazăre, fasole) sau industriale (produse fortificate). În cazul în care există un aport inadecvat, ce poate duce la anemie (situaţii destul de frecvente la adolescente), pot fi indicate suplimente.

Limitarea porţiilor la restaurant. Întrucât realitatea arată că în general tot ce se comandă se şi mănâncă, este indicat să se comande porţii mici – inclusiv împărţirea unei porţii cu prietenii.

Citirea etichetelor. Adolescenţii au o capacitate excepţională de învăţare, context în care citirea etichetelor poate deveni o activitate extrem de simplă şi utilă. Citirea cel puţin a rubricii care arată conţinutul de calorii/100 de grame poate aduce informaţii extrem de valoroase.

Programarea meselor şi gustărilor. Deşi poate părea dificil, acest aspect poate fi deosebit de important atunci când există probleme de greutate. Luarea micului dejun şi pregătirea unei gustări de acasă pentru pauza mare la şcoală sau liceu sunt două măsuri utile.

Aceste recomandări generale trebuie individualizate atunci când există probleme de greutate, în special prin corectarea diverselor abateri de la alimentaţia sănătoasă, ce pot avea numeroase, şi, uneori neaşteptate, justificări, în principal de ordin psihologic. Relaţia părinte-copil şi personalitatea individuală urmează, de asemenea, un tipar specific în adolescenţă, tipar de care trebuie ţinut cont atunci când se are în vedere remedierea problemelor de greutate, alimentaţia însăşi fiind o faţetă a personalităţii adolescentului. Nu în ultimul rând, alimentaţia este doar o componentă a stilului de viaţă, ansamblu ce determină starea de sănătate. Din acest punct de vedere, există şi alte elemente necesare pentru o bună stare de sănătate: activitatea fizică, lipsa fumatului şi, nu în ultimul rând, echilibrul psihologic.

Cuvinte cheie: nutritie sanatoasa, adolescent, alimentatie corecta, echilibrata, cure, diete, proteine, grăsimi, glucide, complexe, integrale, restaurant, etichete, programare



  • catlina ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua! Fiica mea are 14 ani si 58 kg, la o inaltime de 1.63cm. Deja a capatat un complex din cauza kilogramelor in plus, dar si din vina mea, pentru ca tot timpul o atentionez asupra comportamentului ei alimentar. Anul trecut am fost la un nutritionist, dar nu mi s-a parut OK, intrucat ii recomandase batoane de slabit si nu cred ca sunt chiar sanatoase pentru adolescenti (din ce am citit pe eticheta). Este si o persoana foarte sedentara. Cum ma sfatuiti sa procedez?

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Catlina. Presiunile venite de la parinti cu privire la greutatea copiilor, in special la varsta de 14 ani, nu au niciodata efectul de a determina o scadere in greutate, ci doar mai multa tensiune. O vizita la un medic bun rezolva problema, eu apelez, in situatii in care consider ca este cazul, si la ajutorul psihologilor cu care lucrez. Batoanele de slabit pot fi bune sau nu doar in functie de ansamblul alimentatiei si miscarii, am intalnit si cazuri paradoxale in care pacientul mi-a aratat batoane date de “nutritionist” care erau mai consistente decat o masa absolut indestulatoare. Incercati sa cautati un MEDIC nutritionist, altfel riscati ceaiuri, batoane, si diferite produse comerciale care nu rezolva nimic, si uneori fac si rau.

  • catlina ::: comentariu pe forum :

    Multumesc frumos!

  • Roxana ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua! Am 18 ani,1.50 cm si 53 kg.Sunt complexata de kilogramele in plus,mai ales ca sunt si mica de statura si am inceput sa fac vergeturi pe solduri si pe picioare extrem de multe.Primavara si vara imi place sa mananc fructe multe si legume,am incercat sa mananc mai putin,sa fac sport si nu am slabit decat 1 kilogram in 2 luni de zile.La nutritionist nu am fost inca.Credeti ca am o problema?Ce ar trebui sa fac?

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Roxana. Daca doriti sa slabiti, este cel mai bine sa vorbiti cu un medic nutritionist in orasul dumneavoastra (daca exista). Foarte multe fructe ingrasa. Cu siguranta nu ati facut nici sportul care trebuie nici alimentatia cea mai buna pentru slabit daca ati reusit doar 1 kilogram in 2 luni. In toate cazurile si slabitul si ingrasatul sunt fenomene extrem de logice.

  • Roxana ::: comentariu pe forum :

    Va multumesc mult!

  • Ioana ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua . Am 15 ani si 64 de kg la inaltimea de 1.64 . Sunt complexata de cum arat si am facut si sport si nu am slabit decat putin 1,2 kg .Mai multi elevi din liceul meu mi-au spus ca sunt grasa si atunci eu m-am suparat foarte tare . Ce ar trebui sa fac ?

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Ioana. Ar trebui sa nu te superi, multi colegi pot fi rai dar asta nu trebuie sa te afecteze. Legat de greutate, ceea ce face toata lumea functioneaza la toata lumea: miscare, mers pe jos, eventual chiar dansuri sau orice iti place, si o alimentatie care sa te ajute la slabit e alimentatia cu toate tipurile de alimente, dar nu in cantitati mari, cu exceptia legumelor si supelor pe care le poti consuma cat mai mult, daca iti plac.

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters