trafic.ro ranking

trafic.ro Alimentaţia sănătoasă în perioada de lactaţie | Nutritionist Cluj

Alimentaţia sănătoasă în perioada de lactaţie

In perioada de alaptare, anumite alimente trebuie limitate datorita riscurilor infectioase sau alergice sau datorita anumitor componente (cofeina). In lactatie se indica mai multe calorii, mai multa apa, si zero tigari. Suplimentele se iau la indicatia medicului, iar medicamentele necesita verificarea sigurantei administrarii (medic, farmacist, prospect).

Recomandările privind nutriţia femeii în perioada de alăptare sunt în mare parte similare celor din perioada de sarcină, şi respectă principiile generale ale alimentaţiei sănătoase (diversitate, echilibru între grupele alimentare, echilibru între macronutrienţi, furnizarea micronutrienţilor esenţiali etc.).

Anumite particularităţi se explică prin procesul biologic al alăptării, care presupune şi un efort energetic din partea organismului. Din acest motiv, intervenţiile nutriţionale care vizează scăderea în greutate nu sunt recomandate în această perioadă, în care surplusul caloric acumulat în sarcină ca ţesut adipos este utilizat, în noua etapă, pentru producţia de lapte.

Câteva reguli generale pentru nutriţia în perioada lactaţiei sunt:

Alimentaţia trebuie să cuprindă toate grupele alimentare, în proporţiile recomandate şî în alimentaţia sănătoasă: cereale şi derivate (pâine, orez, paste făinoase) ca principală sursă de energie, fructe şi legume, cât mai diversificate, pentru un aport corespunzător micronutrienţi şi fibre; lactate pentru calciu şi proteine; carne slabă, peşte, ouă pentru proteine;

Surplusul de calorii din alimentaţie necesar în perioada de lactaţie este de aproximativ 500 kcal zilnic

Se recomandă un consum de apă în jur de 3.5 – 4 litri/zi (incluzând aici apa din alimente şi băuturile), cu aproximativ 1 litru mai mult decât se recomandă în afara perioadei de sarcină şi lactaţie;

Atenţia acordată alimentelor care se pot asocia cu riscuri pentru mamă sau pentru copil (infecţioase, toxice, alergenice) este similară perioadei de sarcină: carne şi ouă insuficient prelucrate termic, legume sau fructe nespălate, lapte nepasteurizat, peşti din ape contaminate, alimente care au cauzat reacţii alergice mamei în trecut etc.

Cafeaua, ceaiul şi băuturile tip cola trebuie limitate, similar perioadei de sarcină. Cafeina trece în laptele matern, putând induce copilului agitaţie şi tulburări de somn.

Alcoolul trece în laptele matern, astfel încât consumul de alcool de către mamă înseamnă şi consum de alcool de către copil. Se recomandă evitarea sau, cel puţin, limitarea consumului.

Suplimentele în perioada de lactaţie au ca scop acoperirea nevoilor mai mari pentru anumiţi micronutrienţi, şi prin aceasta prevenirea deficitelor. Deşi micronutrienţii ar trebui obţinuţi prin alimentaţie, ponderea relativ mică a femeilor care reuşesc să aibă un aport suficient de micronutrienţi justifică indicaţiile de suplimentare: 10 micrograme (400 UI) vitamina D/zi sau 150 μg iod/zi (conform recomandărilor Asociaţiei Americane de Tiroidă). Nu există recomandări universal valabile privind suplimentarea, astfel încât în general se recomandă sfatul medicului cu privire la suplimentele de vitamine şi minerale, în mod particular sub formă de multivitamine/multiminerale.

Medicamentele se iau, în această perioadă, la indicaţia sau cu acordul medicului. Prospectele menţionează nivelul de dovezi ştiinţifice care există cu privire la siguranţa adminstrării medicamentelor în perioada de sarcină şi alăptare.

Deşi nu se încadrează în recomandările nutriţionale, fumatul trebuie evitat sau redus în perioada de alăptare. Există argumente suplimentare specifice acestei perioade: afectarea producţiei lactate, scăderea conţinutului în vitamina C, afectarea creşterii copilului.



FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters