trafic.ro ranking

trafic.ro Proteinele şi sportul | Nutritionist Cluj

Proteinele şi sportul

Aminoacizii şi proteinele sunt în topul suplimentelor la care apelează sportivii. Motivaţiile pentru acest consum sunt legate de particularităţile metabolice ale activităţii fizice prelungite, în mod particular consumul (catabolismul) proteinelor în timpul efortului. O altă motivaţie clasică pentru suplimentare este rolul în creşterea şi definirea masei musculare. În plus, există date (mai mult sau mai puţin verificate ştiinţific) privind implicarea unor aminoacizi în creşterea performanţei.

Deşi la limita noţiunii de sport (care, prin definiţie, ar trebui să fie o competiţie a calităţilor naturale, amplificate prin antrenament şi tehnică, nu prin măsuri farmacologice) suplimentele cu aminoacizi nu sunt clasate la ‚interzise’ de către WADA (World Anti-Doping Agency).

Multe realităţi medicale dar şi multe mituri înconjoară domeniul nutriţiei sportivului, motiv pentru care, periodic, instituţiile de rang înalt în domeniu elaborează puncte de vedere privitoare la rolul şi locul suplimentelor dar şi al altor componente nutriţionale, bazat pe dovezile ştiinţifice care se adună în timp real. În toate aceste puncte de vedere există un numitor comun, care ţine de aspectele pur medicale legate de activitatea fizică: atât la sportivi cât şi la orice persoană care practică o activitate fizică de orice fel, necesarul de calorii este, proporţional, mai mare. Acest necesar poate fi acoperit exclusiv prin alimentaţie, a cărei structură trebuie să coincidă cu cea acceptată pentru definirea alimentaţiei sănătoase, dar al cărei nivel absolut de energie să fie mai mare, corespunzător cu nivelul de activitate fizică. Conform National Academy of Sciences, „în general suplimentele proteice nu sunt necesare”, lăsând astfel loc pentru situaţii particulare.

Există două mari tipuri de activitate fizică, din punct de vedere metabolic: de anduranţă (engl. endurance) şi de rezistenţă (engl. resistance). Deşi traducerea mot-a-mot a termenului ‚endurance’ este tot ‚rezistenţă’, termenul se referă la rezistenţa în timp (maraton, ciclism) şi se aplică în general exerciţiilor aerobe sau anaerobe. Termenul ‚resistance’ se aplică exerciţiilor ce cuprind ridicarea de greutăţi pentru pozitivarea balanţei azotate şi creşterea masei musculare.

Cele două tipuri de activitate fizică diferă din punct de vedere al metabolismului: antrenamentul de anduranţă nu presupune sinteză de proteine şi formare de muşchi, dar contribuie la o oxidare crescută a aminoacizilor ramificaţi, în timp ce antrenamentul de rezistenţă este destinat exact formării de muşchi. În raport cu aceste două tipuri de activităţi, American College of Sports Medecine, American Dietetic Association şi Dietitians of Canada au stabilit necesarul proteic la 1.6 – 1.7 g/kgc pentru sportivii de anduranţă, şi la 1.2 – 1.4 g/kgc pentru sportivii de rezistenţă, ceea ce reprezintă de 1.5 – 2 ori mai mult decât media recomandată pentru populaţie. Având acest termen de comparaţie, s-ar putea afirma că, faţă de populaţia generală, este nevoie de o ‚suplimentare’. În schimb, referitor la ponderea proteinelor în bilanţul energetic total, recomandările sunt universale, şi proteinele nu trebuie să depăşească 35% din aportul energetic, cifră de la care nivelul nu mai este considerat sigur, cel puţin din punct de vedere al funcţionării rinichilor.

Din punct de vedere al proprietăţilor „ergogenice”, adică de îmbunătăţire a performanţelor, există proprietăţi medicale bine descrise ale unor aminoacizi: triptofanul este precursorul serotoninei (un mediator care creşte toleranţa la durere), glutamina promovează sinteza de glicogen muscular (combustibil care se utilizează în timpul efortului), arginina este substrat pentru formarea de oxid nitric (vasodilatator) etc. Pornind de la aceste particularităţi biologice s-a dezvoltat industria coctailurilor de aminoacizi, care, în anumite cantităţi sunt sigure (nu şi obligatorii), dar în cantităţi mai mari interferă cu metabolismul proteinelor din alimentaţie.

Este de recomandat ca gestionarea nutriţiei sportivului (tipul de alimentaţie pre-, intra- şi post-competiţional, precum şi alte indicaţii specifice) să revină specialistului în medicină sportivă, o ramură medicală complexă şi dinamică.

Cuvinte cheie: aminoacizi, proteine, suplimente, masă musculară, sport, anduranţă, rezistenţă



  • proteine masa musculara ::: comentariu pe forum :

    Fara proteine nu poti avea rezultate in culturiusm. Important e sa urmezi o dieta echilibrata si sa te tii de exercitii.

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Iar proteinele se pot obtine atat dintr-o alimentatie corecta, cat si din suplimente proteice.

  • sandu11 ::: comentariu pe forum :

    Eu iau un supliment numit Probolan50 pentru a rezista mai mult in timpul antrenamentelor. Nu sunt proteine , dar sunt foarte incantat de ele. Cu fiecare zi care trece am impresia ca rezist mai mult si asta ma obliga sa maresc sedintele de antrenament. E super fain!

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters