trafic.ro ranking

trafic.ro Piramida alimentaţiei sănătoase | Nutritionist Cluj

Piramida alimentaţiei sănătoase

Eforturile comunităţii ştiinţifice de a populariza principiile alimentaţiei sănătoase s-au materializat de-a lungul timpului prin măsuri de sănătate publică (pauza de prânz în ţările civilizate, controlul substanţelor utilizate la prepararea alimentelor în restaurante, obligativitatea etichetării etc.). Una din metodele de familiarizare a publicului cu indicaţiile nutriţionale este reprezentată de piramida alimentară (piramida alimentaţiei sănătoase), care simbolizează locul şi cantitatea diferitelor grupe de alimente în cadrul alimentaţiei sănătoase.

Piramida care a fost prezentă cel mai mult timp în cabinetele de medicina familie, şcoli sau alte instituţii medicale, este piramida elaborată de USDA (United States Department of Agriculture) în 1992. Ea se găseşte la adresa: http://www.nal.usda.gov/fnic/Fpyr/pmap.htm. Recomandările privitoare la grupele alimentare şi proporţia lor ideală în alimentaţia zilnică sunt înscrise chiar în dreptul imaginilor din piramidă:

1. Consumaţi 6-11 porţii din grupa: păine, cereale, orez, paste făinoase;

2. Consumaţi 2-4 porţii de fructe;

3. Consumaţi 3-5 porţii de legume;

4. Consumaţi 2-3 porţii din grupa: carne/peşte, ouă, leguminoase uscate (fasole), fructe oleaginoase (nuci, arahide etc.);

5. Consumaţi 2-3 porţii de lactate (lapte, brânză, iaurt);

6. Folosiţi rar grăsimile, uleiurile şi dulciurile.

Aceste recomandări, redactate aici pornind de la baza piramidei spre vârf, corespund principiile tuturor piramidelor alimentare, care cuprind la bază alimentele care trebuie să fie majoritare în alimentaţie, şi, gradat, spre vârf, alimente care, cantitativ, trebuie sa ocupe un loc progresiv mai mic. Dezavantajul acestei piramide este folosirea ‚porţiilor’, care au, la rândul lor, definiţii particulare: „o felie de pâine”, „un măr mediu” etc.

Noua piramidă USDA, din 2005, cuprinde alt principiu: la baza piramidei trebuie să se întâlnească toate grupele alimentare, cu alte cuvinte o alimentaţie sănătoasa trebie să cuprindă toate aceste grupe. In plus, figurează recomandarea stilizată pentru activitatea fizică: http://www.nal.usda.gov/fnic/Fpyr/pmap.htm. Parcurgerea diferitelor grupe permite detalierea recomandărilor specifice:

1.Cerealiere: “jumatate din cereale sa fie integrale”; “consumaţi cel puţin 85 grame de paine integrala, cereale, orez sau paste fainoase in fiecare zi”; căutaţi pe lista de ingrediente cuvântul “integral” dupa numele cerealei”;

2.Legume:“consumaţi o varietate de legume”; “consumaţi mai multe vegetale cu frunză colorate verde închis” (spanac, broccoli), “consumaţi mai multe vegetale colorate portocaliu” (morcovi, dovleac) şi “consumaţi mai multă mazăre şi fasole uscată”

3.Fructe: orientaţi-vă atenţia spre fructe (“focus on fruits”); “consumaţi o diversitate de fructe”, “alegeţi fructe proaspete, îngheţate, conservate sau uscate”; “nu exagerati cu sucurile din fructe”.

4.Grăsimi: “învăţaţi despre grăsimi”; “alegeţi ca sursă principală de grasimi peştele, leguminoasele cu coaja uscata şi uleiurile vegetale”; “limitaţi consumul de grăsimi solide (unt, margarină)…”

5.Lactate: “Consumaţi alimente bogate in calciu”; “alegeţi variantele degresate sau semi-degresate”; si “daca nu puteţi consuma lapte, alegeti produse fără lactoză sau alte surse de calciu”.

6.Carne, peşte, mazăre/fasole şi derivate, fructe oleaginoase (seminţe, nuci, arahide): “alegeţi proteine din surse mai putin grase”, “alegeţi carnea slabă”, “fierbeţi-o, gătiţi-o la grătar”; “diversificaţi cu peşte, fasole, mazăre, nuci-arahide şi seminţe”.

O altă piramidă este cea elaborată de Harvard: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/files/Healthy-Eating-Pyramid-handout.pdf. Recomandările figurate pe piramidă sunt, de la bază spre vârf:

1. Controlaţi-vă greutatea şi mişcaţi-va zilnic

2. Cereale integrale (orez brun, paste din făină integrală de grâu, ovăz etc.), ulteiuri şi grăsimi sănătoase (măsline, floarea-soarelui, soia, porumb, rapiţă = canola), margarine fără grăsimi trans; fructe şi legume

3. Carne, peşte, ouă, nuci, seminţe, arahide, tofu

4. Lactate: 1-2 porţii/zi sau suplimente de calciu/vitamina D

5. Rar: carne roşie, unt, cereale rafinate (orez alb, paste, pâine), cartofi, ducliuri şi băuturi dulci, sare

6. Conex piramidei: opţional: alcool cu moderaţie (nu pentru toată lumea), multivitamine cu vitamina D (pentru majoritatea)

Numeroase alte piramide sunt disponibile – piramida alimentaţiei mediteraneene, vegetariene, piramida pentru alimentaţia vârstnicilor, piramida pentru activitate fizică etc. Scopul acestor piramide, ca dealtfel şi a acestui site, este de a explica în cuvinte cât mai simple principiile unei alimentaţii sănătoase, căreia să nu-i lipsească, aşa cum o arată toate piramidele: diversitatea, proporţiile adecvate, şi alegerea alimentelor favorabile pentru sănătate în detrimentul celor care dezechilibrează calitativ şi cantitativ aporturile nutriţionale.

Cuvinte cheie: piramida alimentelor, alimentatie sanatoasa, principii, piramida alimentatiei sanatoase, USDA, Harvard, grupe alimentare, proportie ideala.



  • gusti ::: comentariu pe forum :

    Sigur, urmati piramida cu 6-11 portii de cereale zilnice, pentru ca a functionat atat de bine in ultimii zeci de ani, si populatia e tot mai sanatoasa si nicidecum tot mai obeza, nu?

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Gusti. Am remarcat ironia mesajului. Cu siguranta populatia este mai obeza din cauza celor 6-11 portii de cereale zilnice din piramida, pe care lumea o aplica la nivel mondial. Nu?

  • Kalinda ::: comentariu pe forum :

    cred ca se aplica la nivel mondial cel putin acest nivel din piramida, fara a se trece la celelalte cu siguranta in aceeasi zi, poate dupa largirea suficienta a stomacului ca sa incapa 11 portii de cereale o sa incapa si celelalte portii: 4 fructe, 5 legume, 3 oua sau 3 gratare, 3 pahare de lapte sau 3 iaurturi/ felii de telemea si rar peste astea o prajitura :))) toate astea intr-o zi – meniul pentru o alimentatie complecta si corecta.

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Kalinda. Portiile de cereale cuprind si painea, spre exemplu. Aceste portii de pe piramida sunt calculate sa incapa in stomacul majoritatii persoanelor. Americanii definesc portiile in functie de aliment, o felie mica de paine sau 30 de grame de cereale inseamna cate o portie, si atunci 3-4 felii de paine, o portie de cereale, si o garnitura se incadreaza in acele portii zilnice.

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters