trafic.ro ranking

trafic.ro Cafea şi cacao | Nutritionist Cluj

Cafea şi cacao

Popularitatea cafelei se datorează efectelor neurostimulatoare ale cafeinei. Cu toate acestea, cafeina nu este singura componentă a cafelei, numeroase alte componente vegetale putând fi implicate în efectele benefice sau dăunătoare ale consumului de cafea. Dealtfel, o recomandare universală privind includerea sau excluderea cafelei din stilul de viaţă nu există.

Deşi efectul de ansamblu al cafelei este, în general, considerat neutru, dar cu tendinţa spre anumite beneficii, există situaţii în care consumul de cafea are anumite dezavantaje clare.

Un exemplu este consumul de cafea în sarcină, asociat cu greutăţi mai mici ale fătului, şi, după naştere, cu simptome datorate întreruperii aportului de cafeină (care trece, în timpul sarcinii, prin placentă în circulaţia fătului).

O altă implicaţie a cafeinei este interferenţa cu absorbţia anumitor minerale, în mod particular calciul, şi prin aceasta favorizarea osteoporozei, unul din motivele pentru care consumul cafelei după menopauză nu este recomandat.

Calciul nu este singurul mineral afectat, şi alte elemente fiind afectate negativ de consumul de cafea: magneziu, fier, şi acest fapt nu se datorează doar cafeinei ci şi altor componente (de exemplu acidul clororgenic, prezent şi în cafeaua decofeinizată).

Pe de altă parte, sunt descrise la cafea proprietăţi antioxidante (datorate atât acidului cafeic cât şi flavonoizilor şi acidului ferulic), prin care riscul unor cancere este redus (de ex. cancerul de colon). De asemenea, anumite cercetări arată că un consum de cafea de 1-3 ceşti pe zi reduce riscul unor boli metabolice precum diabetul zaharat tip 2. Din nou, în balanţă intră anumite efecte negative ale cafelei, precum creşterea LDL-colesterolului, prin anumite procedee de preparare.

De asemenea, efectele digestive ale cafelei (ex. stimularea acidităţii sau senzaţiei de foame) pot fi nepotrivite în anumite situaţii (de ex. ulcer gastric), dar potrivite în altele (probleme de tranzit).

Toate aceste date redau un spectru larg de efecte ce nu pot fi incluse într-o singură categorie. Anumite tipuri de efecte negative sunt speculate de producătorii de ‚înlocuitori de cafea’ (ex. produsul „Teecino” („herbal coffee” decofeinizată). În egală masura intervine prepararea cafelei, unele modalităţii având anumite dezavantaje (de ex. cafeaua turcească – „la ibric”). Alte efecte sunt eliminate prin eliminarea cofeinei, deşi nu toate (impactul asupra bolilor de stomac pare a fi similar între cafeaua decofeinizată şi cea cofeinizată).

Rolul cafelei în programele de scădere ponderală este controversat, pe de o parte cafeaua fiind asociată cu o creştere a apetitului, pe de altă parte ea contribuind la catabolism, efect denumit popular „ardere a grăsimilor”. Din acest motiv, indicaţiile cafelei în cadrul consultului nutriţional ţin cont de efectele individuale, dar şi de locul cafelei în viaţa fiecăruia, pornind întotdeauna de la ideea că un consum moderat (1-3 ceşti mici/zi) poate fi potrivit in cadrul unui stil de viaţă echilibrat în ansamblul său (dacă el nu favorizează un aport excesiv de calorii).

Băutura de cacao beneficiază, spre deosebire de cafea, de o balanţă mai bună înspre avantaje, balanţă influenţată de conţinutul mare în polifenoli, micronutrienţi cu efecte antioxidante, antiinflamatorii şi antiaterogene, ale căror beneficii au fost verificate în cazul bolilor cardiovasculare (scăderea tensiunii arteriale, LDL-colesterolului). Avantajele ingredientului ‚cacao’ sunt însă mai cunoscute în cazul ciocolatei, (în particular a celei negre, cu conţinut mare de cacao), o formă mult mai frecventă de consum, dar care necesită şi un alt reper în plus faţă de proprietăţile benefice exercitate de cacao: aportul mare de calorii, care poate contrabalansa avantajele.

Concluzionând, ambele băuturi sau ingrediente (cafea şi cacao) pot manifesta efecte benefice, dar cantitatea şi forma de consum pot fi însoţite de anumite dezavantaje. Din acest motiv, includerea lor în programul zilnic trebuie să ţină cont de unul din principiile esenţiale ale alimentaţiei sănătoase: echilibrul.

Cuvinte cheie: cafea, antioxidanti, decofeinizata, cafea la ibric, colesterol, diabet



FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters