trafic.ro ranking

trafic.ro Dulciurile | Nutritionist Cluj

Dulciurile

Senzaţia de dulce din alimente provine din ceea ce se numeşte în sensul cel mai larg îndulcitor: zahăr, fructoză şi alte glucide (carbohidraţi), miere de albine, polioli, edulcoranţi cu putere mare de îndulcire etc.

Clasificările îndulcitorilor sunt destul de complicate, de la grupe mari (îndulcitori calorigeni sau necalorigeni, naturali sau artificiali) la subgrupe stabilite pe criterii mai detaliate (zahăr alb sau brun, sirop de porumb normal sau cu conţinut mare de fructoză, mono sau oligozaharide etc.). La fel de complicată este şi împărţirea dulciurilor pe grupe, dulciurile cuprinzând, alături de îndulcitori, ceilalţi macronutrienţi (proteine şi grăsimi) dar şi anumiţi micronutrienţi (vitamine, minerale – de ex. calciu), de multe ori adăugaţi. Aceste lucruri sunt puţin cunoscute, şi mult exploatate de industria alimentară şi mass-media, care comercializează şi prezintă o gamă largă de dulciuri, care mai de care „mai bune” pentru organism: cereale cu vitamine (ce tip de cereale se reţine mai greu decât faptul că ele au vitamine), batoane energizante, şi acestea dincolo de produse care nu au nevoie de nici un fel de argumente nutriţionale: ciocolata, Coca-Cola, Pepsi, napolitane etc.

Prin ce diferă toate aceste dulciuri şi care ar fi criteriile pentru a alege dulciurile „mai sănătoase? Criteriile mari, într-o ordine firească sunt: numărul de calorii, tipul de glucide, tipul de lipide, tipul de proteine, la care se adaugă toţi aditivii (coloranţi, conservanţi etc.).

Numărul de calorii este unul din criteriile înşelătoare atunci când persoana trebuie să aleagă de exemplu între o ciocolată „dietetică” şi una „normală”. Aparent surprinzător, dulciurile dietetice au multe calorii, deşi apelează la îndulcitori (care prin natura lor aduc mai puţine calorii decât zahărul). Paradoxul nu există în realitate, pentru că aceste produse au, de multe ori, o cantitate mare de grăsimi, care aduc multe calorii. Nu acelaşi lucru se poate spune însă despre toate produsele dulci: persoanele care aleg să consume sucuri light ştiu că acestea nu au calorii, spre deosebire de echivalentul lor cu zahăr. Din acest punct de vedere, dacă singura alegere ar fi între un suc cu zahăr şi un suc light, atunci ea n-ar trebui să fie dificilă.

Al doilea criteriu, strâns legat de primul dar cu implicaţii mai complexe, este tipul de grăsimi. Dulciurile industriale conţin de multe ori grăsimi trans, un tip de grăsimi nocive pentru organism, dar atractive din punct de vedere al industriei alimentare, prin influenţa pe care o au asupra volumului, texturii şi altor caracteristici. Croissantele, biscuiţii, checurile şi alte produse cu „grăsimi parţial hidrogenate” sau margarină sunt exemple de dulciuri „bune” cu grăsimi rele (bune la gust, desigur). Grăsimile trans nu sunt singurele grăsimi din dulciuri. Ciocolata conţine alt tip de grăsimi, numite saturate, ce trebuie consumate cu moderaţie (sub 10% din totalul de calorii/zi).

Un al treilea criteriu este tipul de glucide (carbohidraţi), macronutrienţi care beneficiază de o atenţie specială în nutriţie, prin caracteristici larg mediatizate: index glicemic, încărcătură glicemică, conţinut de fibre, tip de îndulcitor etc. Dacă efectele şi defectele zahărului se cunosc bine (carii dentare, index glicemic etc.), în schimb despre caracteristicile îndulcitorilor se ştie mai puţin. Deşi nu produc carii, ei au alte neajunsuri: îndulcitorii utilizaţi în multe dulciuri „dietetice” aduc calorii, pot produce diaree, unii îndulcitori sunt contraindicaţi în anumite boli rare (aspartamul în fenilcetonurie) etc, iar despre unii îndulcitori încă nu există suficiente date (spre exemplu ciclamatul este acceptat în unele ţări, iar în altele nu).

În fine, alegerea dulciurilor în funcţie de micronutrienţi (de ex. vitamine) nu ar trebui să fie un criteriu într-o alimentaţie echilibrată.

Aşadar există o mare varietate de dulciuri, şi alegerea dulciurilor „sănătoase” este dificilă, chiar şi pentru persoanele care au cunoştinţe de nutriţie. Dar dacă identificarea dulciurilor „ideale” sau măcar „sănătoase” este atât de dificilă, în schimb limitarea la o cantitate moderată este la îndemâna tuturor.

Cuvinte cheie: dulciuri, dietetice, criterii, sănătoase, calorii, light, grăsimi, trans



  • maryaa ::: comentariu pe forum :

    Printre indulcitorii naturali si care nu dauneaza cavitatii bucale neprovocand carii se numara si Xylitolul. Acesta are urmatoarele caracteristici: este produs prin fermentatie naturala, indice glicemic 7 comparativ cu 85 al zaharului, -40% calorii fata de zahar,se comporta ca zaharul (aceeasi putere de indulcire), este antibacterian, nu altereaza gustul alimentelor, se poate folosi la temperaturi inalte, se dizolva si la temperaturi mici, nu are contraindicatii, se foloseste si de catre diabetici si in cure de slabire. Mai multe despre xylitol si despre prodi\usele care’l contin gasiti pe http://www.xlear.ro

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Maryaa. Mesajul publicitar este corect, xilitolul este un indulcitor natural care nu provoaca carii dentare. Poate fi utilizat si de catre pacientii cu diabet, si se gaseste si in gumele de mestecat fara zahar. Utilizarea chiar dupa masa este cea mai potritiva pentru cavitatea bucala.

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters