trafic.ro ranking

trafic.ro Antioxidanţii: forme în natură, roluri în organism şi surse în alimentaţie | Nutritionist Cluj

Antioxidanţii: forme în natură, roluri în organism şi surse în alimentaţie

Articole invitate. Nutriţie. Antioxidanţii: forme în natură, roluri în organism şi surse în alimentaţie.

Definiţie

Antioxidanţii sunt compuşi naturali care protejează organismul de pericolul radicalilor liberi, atomi sau grupuri de atomi care pot afecta celulele, sistemul imunitar și pot conduce la infecții și diferite boli degenerative, (ex. bolile de inimă sau cancerul). Astfel, antioxidanții joacă un rol benefic în prevenirea bolilor în care sunt implicaţi radicalii liberi. Efectele radicalilor liberi sunt considerate ca şi componente ale procesului de îmbătrînire.

Există mai mulți radicali liberi care acţionează în organism, cei mai cunoscuți dintre ei fiind liberi radicalii liberi de oxigen: radicali superoxid si hidroxil, peroxidul de hidrogen, lipidele peroxidate și oxidul nitric. Aceştia se pot forma  prin expunerea la radiații, inclusiv la radiațiile solare; prin expunerea la substanțe chimice toxice ce se găsesc în fumul de țigară, în aerul poluat și în produsele chimice industriale și casnice; în diferite procese metabolice, cum este descompunerea moleculelor de grăsime stocate pentru folosirea lor ca sursă de energie.

Antioxidanţi în organism

Radicalii liberi sunt tinuti sub supraveghere de „gunoierii radicalilor liberi” care există în mod natural în organism şi realizează neutralizarea lor. Unele enzime sunt utile în acest proces vital. Principalele enzime implicate în neutralizarea radicalilor liberi sunt superoxid dismutaza(SOD), metionin-reductaza și glutation-reductaza. Organismul le fabrică fără probleme.

Antioxidanţi în alimentaţie 

Există și numeroase substanţe chimice utile din plante și nutrienti care actionează ca antioxidanti, cum sunt vitamina A, beta-carotenul și alte carotenoide, flavonoizii, vitaminele C , E și mineralul seleniu. Cercetătorii au descoperit recent că vinetele contin un nivel ridicat de acid clorogenic care s-a dovedit a fi un puternic antioxidant. Alt antioxidant este hormonul melatonină, un puternic neutralizator al radicalilor liberi. Unele plante au și ele proprietati antioxidante. Deși multi antioxidanti pot fi obtinuti din surse alimentare cum sunt germenii de grâu și fructele proaspete și legumele, este greu să obtii o cantitate suficientă din aceste surse ca să înlături constant radicalii liberi generati în permanentă de mediul poluat. Putem reduce amentarea radicalilor liberi luând suplimente de nutrienti-cheie. Un nivel ridicat de antioxidanti se pare că protejează în special de cancer.

Antioxidantii actionează sinergetic (prin acţiuni complementare), protejând împotriva radicalilor liberi, așa că este recomandat administrarea doze mici de diferiti antioxidanti, decât doze mari dintr-unul singur. De exemplu, în vreme ce beta-carotenul este în sine, un antioxidant excelent, un amestec de carotenoide naturale este mai eficient pentru sănătate decât beta-carotenoidul singur.

Autor: Ervin Molnar, student nutriţie-dietetică, Târgu-Mureş.

>>> Acidul alfa lipoic

>>> Antioxidanţii din afin şi brusture

>>> Ceaiul verde

>>> Coenzima Q10 şi superoxid dismutaza

>>> Vitamina A

>>> Vitamina C

>>> Vitamina E

>>> Seleniul

BIBLIOGRAFIE
1. Veronica Dinu, Eugen Truția, Elena Popa- Christea, Aurora Popescu. Biochimie Medicală. Mic tratat. Editura Medicală, București, 2006.
2. Phillis A. Balch. Nutriţie și biotratamente Editura Litera 2009.
3. Gavril Neamțu. Substanţe naturale biologic active. Editura Cereș 1996 , București.
4. Curticăpean Augustin. Chimie Bioanorganică. Baze și Principii. Editura University Press Târgu – Mureș, 2006.

Publicat: 12/03/2011 @ NutritionistCluj.Ro::: website oficial Dr. A. Copcea



FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters