trafic.ro ranking

trafic.ro Avocado: prieten sau duşman? | Nutritionist Cluj

Avocado: prieten sau duşman?

Cuprins. Avocado: caracteristici nutriţionale, întrebuinţări, beneficii şi riscuri medicale.

Avocado (Persea Americana) este un fruct exotic, cunoscut în special pentru conţinutul mare de grăsimi mononesaturate, celebre în nutriţia modernă prin beneficiile metabolice, antiaterosclerotice, documentate cu ajutorul studiilor referitoare la dieta mediteraneană. Aceste beneficii, alături de un bun conţinut în micronutrienţi (potasiu, vitamina E, vitamina K, vitamine de grup B, fitomicronutrienţi). îl situează adesea pe listele cu „alimente sănătoase” în numeroase demersuri din nutriţia pentru populaţie. Cu toate acestea, avocado este, în acelaşi timp, un aliment cu multe calorii, cunoscute la rândul lor prin efectele dăunătoare care se constată atunci când caloriile aduse prin alimentaţie depăşesc caloriile consumate prin metabolism şi activitate fizică. Linia de la care un aliment bun devine rău şi invers este adesea un subiect puţin înţeles, dacă nu se privesc starea de sănătate a unei persoane şi stilul de viaţă în întreg ansamblul lor: afecţiunile prezente, activitatea fizică, alimentaţia în ansamblu, fumatul, stresul, orarul de somn etc. Pentru a simplifica, un avocado adăugat la o dietă proastă, la o persoană sedentară, cu siguranţă nu va avea niciun beneficiu din cele discutate atât de mult şi în atâtea locuri. Un reper colateral este acela că avocado este un fruct toxic pentru păsări şi multe animale (figurând pe listele American Society for the Prevention of Cruelty to Animals), prin conţinutul mare î persină, o substanţă clasificată ca toxină (referinţa 3, referinţa 4).

Avocado: etimologie şi mic istoric.

Cuvântul avocado are o etimologie înrudită cu guacamole (gustare mexicană pe bază de avocado), prin cuvantul „aguacate”, pronunţia exploratorilor spanioli pentru cuvântul aztec „ahuacatl” (testicul), la rândul său explicat prin forma fructului. Termenul de guacamole provine de la ahuacatl (=avocado) + molii (sos), fiind, atât culinar cât şi etimologic o pastă de avocado. În  istoria fructului, originar din Columbia şi descris în 1518 de exploratorul spaniol Martin Fernandez de Enciso, există şi o perioadă în care consumul de avocado a trebuit să beneficieze de o campanie publică pentru a anihila reputaţia de afrodisiac consumat cu anumite rezerve sociale. „Para aligatorului” („alligator pear”), cum mai este numit avocado, ca aluzie la crusta dură, similară cu pielea aligatorului, se cultivă pe scară largă, versiunea de cultură cea mai răspândită fiind tipul Hass de avocado (Hass avocado), botezat după poştaşul Rudolph Hass, care a cultivat pentru prima dată avocado în propria curte, in anii 1930.

Avocado în bucătărie

Prepararea fructului avocado se face sub forma gustării Guacamole, a dressingului pentru tortillas, sub formă de piure de avocado utilizat la shakeuri, sau cu minimă preparare, non-termică, în salate, deserturi (cu zahăr şi lămâie verde), ca strat tartinabil în sandwichuri, sau pur şi simplu pe pâine. Paginile serioase de Internet care laudă beneficiile fructului menţionează şi discuţia cu medicul, în cazul unui consum programat şi constant al acestui fruct (referinţa 7). Aceasta pentru că avocado nu este un fruct oarecare, ci un fruct cu efecte medicale complexe, atât benefice cât şi potenţial dăunătoare (mai jos). 

Avocado în afara bucătăriei

Avocado nu este doar un „fruct-vedetă” ci şi o plantă cu multiple întrebuinţări. Este o planta de apartament şi o materie primă pentru uleiuri de uz cosmetic (hidratant, antirid, antiîmbătrânire etc.) şi dermatologic – utilizările populare sunt sub forma aplicaţiilor externe, în diferite afecţiuni (psoriazis, acnee etc.) şi diferite teritorii (piele, păr). În nutriţie, rolurile fructului avocado sunt adesea legate de conţinutul mare în grăsimi, cu beneficii în absorbţia vitaminelor liposolubile (de exemplu carotenoizii, o clasă de vitamina A) sau cardiovasculare (prin lipidele mononesaturate, considerate în prezent a având efect pozitiv asupra aterosclerozei.  

Avocado în medicină

Dincolo de uzul cosmetic şi dermatologic, avocado este cel mai adesea discutat ca şi componentă alimentară, fiind învăluit în aura populară a fructului exotic, ce benficiază, pe acelaşi model ca alte fructe (de exemplu fructul noni), de un marketing atrăgător, fiind natural, nutritiv şi posibil miraculos. Cu toate acestea, beneficiile şi riscurile consumului de avocado sunt privite în lumea medicală cu seriozitate şi obiectivism. Astfel, cercetările efectuate cu privire la avocado cuprind două seturi de implicaţii medicale, rezumate în continuare.

Beneficii medicale

Aplicabilitatea medicală a consumului de avocado a fost studiată, cu rezultate pozitive, în raport cu mai multe componente ale fructului. Efectele sunt menţionate pe scurt:

-reducerea riscului cardiovascular, efecte antiaterosclerotice şi de scădere a tensiunii arteriale, prin conţinutul mare de grăsimi mononesaturate (acid oleic);

-efectele antioncogene (în special în cazul cancerului de sân şi de prostată), explicate prin efectele toxinei fructului avocado (persina); anumite cercetări au arătat un efect crescut al tratamentului cu tamoxifen în cancerul de sân, în cazul consumului concomitent de avocado;

-efecte antiîmbătrânire (prin conţinutul în antioxidanţi);

-efecte hipolipemiante: scăderea absorbţiei colesterolului, prin conţinutul în beta-sitosterol;

-beneficii oftalmologice (în cataractă, degenerescenţă maculară), prin conţinutul în luteină şi favorizarea absorbţiei carotenoizilor (vitamina A);

-beneficii dermatologice (de ex. în psoriazis, ca aplicaţie de ulei de avocado + vitamina B12);

-beneficii reumatologice (în osteoartrite);

-beneficii în stomatologie (în parodontoze);

-beneficii în numeroase alte ramuri medicale, prin conţinutul în nutrienţi, care îl califică drept „cel mai nutritiv dintre fructe”.

Riscuri medicale

Constatările clinice şi studiile pe animale, susţinând un posibil risc medical în cazul unui consum mare de avocado, cuprind:

-creşterea în greutate. Deşi avocado este adesea lăudat pentru beneficiile în scăderea în greutate (datorate cel puţin conţinutului de fibre şi grăsimi mononesaturate, interpretate adesea în raport cu saţietatea indusă), conţinutul mare în calorii poate contrabalansa beneficiile în cazul unei alimentaţii, în ansamblu, hipercalorice;

-riscurile hepatice – studiile medicale pe şobolani arată în cazul unui aport mare de avocado, o încărcare grasă a ficatului, şi o tendinţă la fibroză, prin creşterea conţinutului hepatic de colagen;

-risc hemoragic, prin conţinutul mare de vitamina E (efecte anticoagulante, antiagregante); acest risc este mic la persoane care nu urmează tratamente anticoagulante, dar poate fi semnificativ la persoane în tratament anticoagulant (Sintrom, Trombostop);

-accentuarea simptomatologiei în boala de reflux gastro-esofagian;

-mastita non-infecţioasă şi agalactie (întreruperea lactaţiei), în cazul utilizării frunzelor de avocado;

-modificarea absorbţiei unor medicamente.

Concluzie

Un consum mare, bazat pe beneficii larg mediatizate dar generale, s-ar putea asocia, în cazuri individuale, cu anularea beneficiilor, şi chiar cu anumite riscuri. În schimb, într-un consum moderat şi în cadrul unei alimentaţii echilibrate, avocado este o adevărată „porţie de sănătate”.

Autor: dr. Adrian Copcea @NutritionistCluj.Ro :::publicat: 03 aprilie 2011

REFERINŢE

1. What’s Cooking America

2. Peertrainer.Com

3. ASPCA.org: People foods to avoid feeding your pets

4. Isolation and identification of a compound from avocado (Persea americana) leaves which causes necrosis of the acinar epithelium of the lactating mammary gland and the myocardium; [Abstract PubMed]

5. Avocado: pagina de Wikipedia (engleză)

6. Living foods: avocado

7. Gradina Mea.Ro: Uleiul de avocado



  • mariana ::: comentariu pe forum :

    Buna seara, domnule doctor
    Dupa ce am citit diferite articole despre grapefruit , aceeasi intrebare imi vine in minte: prieten sau dusman? Pe de o parte ar avea multe beneficii, pe de alta parte se pare ca interactioneaza cu anumite medicamente . Ne puteti spune doua vorbe in legatura cu preferatul meu?
    Stiti, de multe ori ma gandesc ca nu-i bine sa tot sapi, sa tot cauti, ajungi la concluzia ca , cu cat sti mai mult, cu atat sti mai…putin, esti mai in ceata! Citesti articole in care esti sfatuit sa consumi fructe si in special legume , pentru ca in urmatorul articol sa ti se spuna sa eviti , spre exemplu telina, ca e depozitara a celor mai multe chimicale, etc. , apoi ca fructele sunt tratate pentru a se conserva mai bine , ce sa mai zicem de organismele modificate genetic!…O lume nebuna , fiecare propovaduieste in functie de interesul sau (cred) iar noi sa avem capacitatea de a alege …bobul de neghina.

  • mariana bistrita ::: comentariu pe forum :

    Am observat ca mai scrie o persoana cu acest nume , de aceea am ales …sa ma insemn

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    :)

  • Radu ::: comentariu pe forum :

    I-am auzit pe multi vorbind de acest fruct asa ca m-am gandit sa-l incerc si eu. Fructul e bun si ma gandeam sa-l consum cat mai des, dar acum stiu ca trebuie sa am un consum moderat. Multumesc!

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Radu. Va multumesc pentru comentariu! Observatia Dvs. este valabila pentru orice aliment, nu exista un aliment perfect, cel mai bun aliment este o combinatie intre multe alimente…

  • Ani ::: comentariu pe forum :

    Deci cat avocado sa consumam?

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Ani. Greu se poate consuma “prea mult avocado”, asa incat daca consumati dupa bunul simt, nu aveti cum sa gresiti. Doar persoaele care au probleme de greutate si nu identifica cauzele este bine sa isi puna probleme cu privire la cantiatea de grasimi si calorii, chiar din surse vegetale (avocado, masline, migdale etc.).

  • anca ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua,la un sugar de 8 luni se poate da cate o jumatate sau un fruct intreg de avocado zilnic la masa de fructe(in combinatie cu alte fructe)?in articole despre diversificare se vorbeste cat de minunat este acest fruct si il recomanda chiar ca si prima masa diversificata a bebelusului.multumesc anticipat pt raspuns

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Anca. Avocado este un fruct cu grasimi bune. Totusi cantitatea mare de grasimi poate fi greu prelucrata, de aceea eu nu recomand decat mici cantitati, daca doriti sa includeti in salate. A include mult avocado este ca si cum ati include mult ulei pentru ca uleiul este sanatos. Asadar, nu este o pledoarie anti-avocado, dar eu recomand cel mult cantitati simbolice la aceasta varsta.

  • anca ::: comentariu pe forum :

    va multumesc mult pentru raspuns

  • natalie ::: comentariu pe forum :

    Buna ziua

    imi pare rau, dar nici in comentarii nu ati lamurit ce inseamna mult. Mult e un fruct pe zi? la 2 zile? o data pe saptamana. Daca vreti sa ajutati, trebuie sa dati repere cantitative, nu asa, de dragul contrazicerii proslavirii acestui fruct in nutriatia moderna! Eu am 64 kg, 1,83 m si alerg cate jumatate de ora aproape in fiecare seara si mi-am propus sa mananc cate o jumatate de avocado in fiecare zi.

  • Dr. A. Copcea ::: comentariu pe forum :

    @Natalie. Stimata doamna, acest site nu ma obliga la nimic, este pagina mea personala, daca informatiile pot fi utile unor cititori, ma bucur; daca nu, exista numeroase alte surse de informare.

    Legat de intrebarea Dvs., o jumatate de avocado pe zi se poate introduce in alimentatia oricarei persoane sanatoase, asa cum probabil sunteti, daca alergati in fiecare zi. Mult si putin nu se definesc pe Internet, fiecare are propriul sau organism. Daca aveti litiaza biliara, spre exemplu, o jumatate de avocado pe zi e foarte mult.

    Daca vi s-a parut ca articolul este scris “de dragul contrazicerii proslavirii acestui fruct”, puteti oricand citi si de pe alte siteuri de specialitate, care sa fie pe placul Dvs.

FORUM SI COMENTARII (nu necesita inregistrare)

top
free counters